Perspectivism and Conciliation in the Reading of Plato’s Dialogues

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Renato M. R. G. Brandão

Resumo

In recent decades, a growing number of scholars have questioned the developmental approach to Plato that dominated scholarship during the 20th century. In this context, old strategies of reading the dialogues have been renewed and new approaches proposed. Basically, three different reading strategies the dialogues have been advocated: the still dominant Developmentalism, Unitarianism, and the Literary (or Dramatic) reading. These different approaches are still largely taken as competitors and there seems to be no methodology available that systematically integrates these different readings. In this paper, I work upon the “Perspective reading” proposed by Kahn (2005), and Gonzales (2016) in order to present a methodology that integrates some aspects of these different approaches in a systematic and coherent way.


Perspectivismo e Conciliação na Leitura dos Diálogos de Platão


Nas últimas décadas, a abordagem desenvolvimentista da obra de Platão, que dominou a academia durante o século XX, tem sido progressivamente questionada. Nesse contexto, antigas estratégias de leitura dos diálogos foram renovadas e novas abordagens, propostas. Basicamente, três estratégias de leitura dos diálogos foram defendidas: a, ainda dominante, leitura desenvolvimentista, o unitarismo e a leitura literária (ou dramática). Essas diferentes abordagens ainda são amplamente consideradas como concorrentes e parece não haver metodologia disponível que integre essas diferentes leituras. Neste artigo, desenvolvo a “leitura de perspectivista” proposta por Kahn (2005) e Gonzales (2016), a fim de apresentar uma metodologia que integre aspectos importantes das três abordagens acima citadas de maneira sistemática e coerente.


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Original em inglês.


 

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Como Citar
BRANDÃO, Renato M. R. G.. Perspectivism and Conciliation in the Reading of Plato’s Dialogues. O que nos faz pensar, [S.l.], v. 27, n. 43, p. 87-301, dec. 2018. ISSN 0104-6675. Disponível em: <http://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/index.php/oqnfp/article/view/625>. Acesso em: 22 sep. 2019. doi: https://doi.org/10.32334/oqnfp.2018n43a625.
Seção
Artigos