Computers in mathematical practice: an exercise of micro history

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Gisele Dalva Secco

Abstract

The use of computers in mathematical practices is a theme for philosophical, historical and sociological reflections. Samples of the myriad of questions that arise when mathematics definitively incorporates computers in its domain can be drawn from the analysis of the peculiar case of the proof of the Four Colour Theorem. Invariably the usual accounts of the philosophical relevance of this celebrated mathematical result are rooted in the questions raised from Thomas Tymoczko's introduction to experimentation in mathematics. The purpose of this paper is to present an alternative detailed narrative, a kind of microhistory exercise, as a background for the mapping of some philosophically relevant questions that can still be instigated by the case of the Four Colour Theorem. We intend to maintain that the relevance of this case is not reduced to that of serving as an illustration of a historical or sociological curiosity in mathematics or computer science, but may still be a source of interesting conceptual problems for the philosophy of mathematical practice, in the interface with the philosophy of computer science.

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Author Biography

Gisele Dalva Secco, Departamento de Filosofia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)/CNPq

Licenciada em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2004), onde realizou seu metrado (2006) com bolsa da CAPES e atuou como professora auxiliar entre os anos de 2007 e 2008. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio, 2013), onde foi bolsista do CNPq. Realizou doutorado sanduíche pelo Programa CAPES/Cofecub, na Universidade de Paris 1 - Panthéon Sorbonne, com bolsa vinculada ao projeto "Teorias Lógicas Contemporâneas e Filosofia da Linguagem: questões epistemológicas e semânticas". Atuou como professora horista do Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC) - a Escola de Ciências Sociais e História da Fundação Getulio Vargas (FGV) - entre 2010 e 2011. É professora adjunta do Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atuou como professora coordenadora do PIBID Interdisciplinar - UFRGS/Campus do Vale, subprojeto do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/UFRGS) entre 2014 e 2016.