Aesthetics and art criticism in Jean-François Lyotard

Main Article Content

Ricardo Nascimento Fabbrini

Abstract

The article examines the relationship between aesthetics and art criticism in Jean-François Lyotard. It shows that in the comments to the works of Barnett Newman, Arakawa; Adami; Daniel Buren and Karel Appel, among others, the author affirms the possibility of an "aesthetics of the material presence". It points out that the criticism of the works of these artists allowed Lyotard to advance in his critique of representation, inasmuch as the works of these artists would show in the immanence of the pictorial form that the essential of painting is not the expression of the subject nor the naming of the object, but the "invocation of the material presence". Faced with the works of these artists the artist would be asked: "Will something happen?" We also show that in this characterization of art as "presentification of the impresentiable," the author singularly mobilised the sense of the sublime in Edmund Burke, Immanuel Kant, and Friedrich Schiller. We also see that Lyotard conceived in his art criticism different levels of tension between the "art of presence" and the "work of memory" performed in the artistic form, calling the latter one of perlaboration (durcharbeiten)  - as in the "dialectics of material" in Theodor Adorno. Finally, we emphasize that the works commented on by Lyotard can not be subsumed by the paradigm of communication, as its participants would experience in the experience of the indeterminacy of language the "community of a lack", thus rising against the "exorbitant beauty "In the society of technoscience.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Ricardo Nascimento Fabbrini, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP)

Professor doutor em Filosofia (área: Estética) no curso de Graduação e no Programa de Pós-graduação em Filosofia no Departamento de Filosofia da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (USP) (2008); e professor do Programa de Pós-graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo (PGEHA-USP). Possui graduação em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (1983) e Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (1986); licenciatura em Filosofia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (1986); mestrado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1991) e doutorado em Filosofia pela Universidade de São Paulo (1998). É membro do Conselho Deliberativo do Museu de Arte Contemporânea da USP (Representante do Reitor). É membro do GT de Estética da ANPOF (Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia). É assessor ad hoc da Fapesp (Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo). É membro do Conselho Consultivo dos seguintes periódicos: Rapsódia: almanaque de filosofia e arte do Departamento de Filosofia da USP; Kínesis: Revista de Estudos Pós-graduandos em Filosofia da UNESP; Filogenese: Revista Eletrônica de Pesquisa em Filosofia da UNESP; Revista Paralaxe (PUC - SP); Revista XIX: Artes e técnicas em transformação (UNB), Revista Negativo: filosofia, ciência e arte do FIL/ICH da UNB; Ipseitas: Revista de Filosofia da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Estética, atuando principalmente nos seguintes temas: estética, filosofia da arte, arte contemporânea, arte moderna, arte brasileira.