What do the candomblés make us think when we think about the teaching of philosophy in Brazil today?

Main Article Content

Walter Omar Kohan
Luiz Fernando Reis Sales

Abstract

The present text is a sowing of questions about the possibility of thinking about some aspects of Afro-Brazilian culture within the teaching of philosophy. The candomblés make us question, throw ideas about the “we” that inhabits Brazilian culture. Thus, “What do the candomblés make us think when we think of the teaching of philosophy in Brazil today? is one of the questions that moves and gives us the batuques for our writing. We present candomblés as forces of another thought, a cosmoperception which, like some Western philosophies, also allows us to put into question and think reality. We question the pluriversal character of black religion and its importance for the reality that we live in Brazil, a country that has as one of its bases the African people. Our pretention is, above all, to provide an opening for various ways of questioning what we are and how we are from the space called “teaching of philosophy”.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Walter Omar Kohan, UERJ

Walter Omar Kohan é professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Pesquisador do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), Cientista de Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ). Foi Presidente do Conselho Internacional para a Investigação Filosófica com crianças (ICPIC), vice-coordenador do GT de Filosofia da Educação de ANPED e Coordenador do GT "Filosofar e ensinar a filosofar" da ANPOF. Publicou mais de 50 trabalhos em periódicos especializados em vários países e publicou ou organizou mais de 50 livros. Coordena desde 2007 o Projeto de Extensão em Escola Pública ("Em Caixas a Filosofia em-caixa?, UERJ/FAPERJ) e Projetos de Pesquisa Interinstitucionais junto a Universidades Nacionais e Internacionais. É orientador de monografia, mestrado, doutorado e pós-doutorado nas áreas de ensino de filosofia, infância e filosofia da educação.

Luiz Fernando Reis Sales, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação - ProPEd/UERJ e Graduado em Filosofia - UERJ. Tem experiência na área de Filosofia, atuando principalmente nos seguintes temas: Mito; Platão; Filosofia Antiga; Filosofia Africana; Exu; Orixás; Filosofia da Educação; Filosofia da Infância. No presente projeto de dissertação estuda os possíveis encontros entre Exu e a infância.