Viral dialectics

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João Pedro Cachopo

Abstract

I start with two questions about the Covid-19 pandemic. What does it reveal about us and the reality that surrounds us? How does it transform our forms of life and the world we live in? The multiple interpretations of this crisis, oscillating between optimism and pessimism, emerge from how one intersects the answers to these two questions. In this article, my goal is to map these responses (in dialogue with authors such as Žižek, Butler, Latour, Klein, Badiou, Nancy, among others) while also searching for an untimely way of articulating the two questions. My hypothesis, drastically put, is that the pandemic is not the event. The event is the transformation of the forms of life (or the “twist of the senses”, as I call it elsewhere) that the pandemic already precipitates before one has the opportunity to draw any conclusions, practically or theoretically, about what the pandemic reveals about the world.

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Author Biography

João Pedro Cachopo, Unversidade Nova de Lisboa

João Pedro de Bastos Gonçalves Cachopo estudou filosofia e musicologia em Lisboa (Universidade Nova de Lisboa), Paris (Université de Paris 8) e Berlim (Universität Potsdam e Humboldt-Universität zu Berlin). É actualmente professor convidado da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, onde se doutorou em filosofia em 2011, com uma dissertação sobre o pensamento estético de Theodor W. Adorno. Em diálogo com a obra de autores como Nietzsche, Benjamin, Adorno, Lyotard, Deleuze, Rancière e Agamben, a sua pesquisa tem-se centrado na relação entre arte, crítica e política. Desenvolve actualmente um projecto de pós-doutoramento sobre os aspectos estéticos e políticos da relação entre as artes (com especial enfoque nas representações cinematográficas da ópera). Publicou Verdade e Enigma: Ensaio sobre o pensamento estético de Adorno (Vendaval, 2013), que recebeu o prémio do PEN Clube Português na categoria de Primeira Obra em 2014, além de diversos artigos científicos publicados em revistas como Artefilosofia, Colóquio/Letras, Música Hodie, Parrhesia: A Journal of Critical Philosophy, Opera Quarterly, entre outras. Traduziu Georges Didi-Huberman e Jacques Rancière.