Life as a game and art as a craft in Simonides and Nietzsche: the existence of risk in appearance

Main Article Content

Gabriel Herkenhoff Coelho Moura

Abstract

Simonides of Ceos was a Greek lyric poet whose work is characterized by the attention to the issue of human existence and whose distinction is the view of the poetic exercise as a human activity. Nietzsche had great admiration for Simonides from the years of his intellectual formation, as reveal his correspondence from the sixties. Besides, in his notebooks and in two aphorisms of his published work, the philosopher present interesting reflections on the poet. In one of them, he claims that Simônides advised the Greeks to take life as a game. Such an understanding is a theme approached in this essay. Another theme is the discussion on certain proximity between the conceptions of Simonides and Nietzsche on the art as a craft, derived from their critical dialogue, respectively, with the archaic poetic tradition and the aesthetical and philosophical tradition. The convergence of both on these themes is connected to a common trait: the rooting of human existence in appearance.

Article Details

Section
Articles

References

BURNETT, Henry. Da alma dos artistas e escritores: Coisa humana, demasiadamente humana? cadernos Nietzsche, v. 38, n. 2, p. 97-120, 2017.

CHAVES, Ernani. O trágico, o cômico e a “distância artística”: arte e conhecimento n’A Gaia Ciência, de Nietzsche. Kriterion, Belo Horizonte, n. 112, p. 273-282, 2005.

DETIENNE, Marcel. Os mestres da verdade na Grécia arcaica. Trad. Adréa Daher. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

FERREIRA, Luísa. Mobilidade poética na Grécia antiga: uma leitura da obra de Simónides. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013.

FINK, Eugene. Nietzsche’s Philosophy. Trad. Goetz Richter. Nova York, EUA: Continuum, 2003.

FLORES, Guilherme. Simônides de Ceos. escamandro (online), 2022. Disponível em: . Acesso em: 06 set. 2022.

FOLEY, Adam. Der “Danae Klage” des Simonides und Nietzsches Grundlagen der Textkritik. In: BENNE, C. & ZITTEL, C. Nietzsche und die Lyrik. Stuttgart: Metzler, 2017.

GADAMER, H. G. La verité de l’oeuvre d’art. In: ______. Les chemins de Heidegger. Trad. Jean Grondin. Paris: Vrin, 2002.

GALÍ, Neus. Poesía silenciosa, pintura que habla. De Simónides a Platón: la invención del território artístico. Barcelona: El Alcantilado, 1999.

GUERVÓS, Luis Henrique. A dimensão estética do jogo de F. Nietzsche. cadernos Nietzsche, 28, p. 49-72, 2011.

LESKY, Albin. Historia de la literatura griega. Trad. José M. Regañon y Beatriz Romero. Madrid: Editorial Gredos, 1989.

HABERMAS, Jürgen. Discurso filosófico da modernidade. Trad. Luiz Sérgio Repa e Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HEIDEGGER, Martin. Sobre o humanismo. Trad. Emmanuel Carneiro Leão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1967.

HEIDEGGER, Martin. The Provenance of Art and the Destination of Thought. Journal of the British Society for the Phenomenology, v. 44, n. 2, p. 119-128, 2013.

HESÍODO. Teogonia. Trad. José Antonio Alves Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1995.

HESÍODO. Os trabalhos e os dias. Trad. Mary de Camargo Neves Lafer. São Paulo: Iluminuras, 1996.

HOMERO. Ilíada. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

HOMERO. Odisseia. Trad. Christian Werner. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

LESKY, Albin. Historia de la literatura griega. Madrid: Editorial Gredos, 1989

NIETZSCHE, Friedrich. La filosofía en la época trágica de los griegos. Trad. Luis F. M. Claros. Madrid: Valdemar, 2003.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano. Trad. Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano, demasiado humano II. Trad. Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Digitale Kritische Gesamtausgabe Werke und Briefe. Paris: Nietzsche Source, 2009. Disponível em . Acesso em: 08 set. 2022.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Companhia de Bolso, 2013.

NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Trad. Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce homo. Trad. Paulo C. de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2015.

PAJÁRO, Carlos. Simónides de Ceos y la poesía como téchne. Revista Co-herencia, n. 17, p. 155-175, 2012.

PARMÊNIDES. Da natureza. Trad. José G. T. Santos. São Paulo: Loyola, 2002

PLATÃO. A república. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1972.

PLATÃO. Íon. Trad. Victor Jabuille. Lisboa: Editorial Inquérito, 1988.

PLATÃO. O banquete. Trad. Anderson de Paula Borges. São Paulo: Vozes, 2017.

SALAQUARDA, Jörg. A última fase de surgimento de A Gaia Ciência. cadernos Nietzsche, n. 6, p. 75-93, 1999.

SPANGBERG, Pilar. Persuasión y Apáte en Gorgias. Hypnos, São Paulo, 24, 2010.

VERNANT, Jean Pierre. As origens do pensamento grego. Trad. Ísis Borges B. da Fonseca. Rio de Janeiro: Difel, 2012.