A Weak Ontology: Heidegger and the work of art in the half-light of truth
Main Article Content
Abstract
This essay aims to provide sufficient theoretical support for the justification of a weak ontology, a concept applied in the sense advocated by the Italian philosopher Gianni Vattimo, starting from the phenomenological approach to artwork conducted by Martin Heidegger in The origin of the work of art (1936). To achieve this goal, this work is divided into two main moments: firstly, a characterization of the work of art is carried out through an analysis of the aforementioned Heideggerian text, aiming to develop the main concepts related to the artwork as an ontological event. The artwork, by establishing a World and elaborating the Earth, highlights the original conflict between them, along with what Heidegger refers to as the “clearing of Being” – Lichtung –, an opening that illuminates beings and allows any possible unconcealedness – ἀλήθεια. However, the illumination/opening provided by the Lichtung is not absolute, resulting in a mixture of unconcealedness and concealedness, an experience of “half light”, i. e., a domain where clarity and identity essentially occur as well as obscurity and deception. In the second moment of the essay this phenomenologically obtained concept of “half-light” truth is applied in order to contemplate the overcoming of traditional metaphysics in terms of a weak ontology.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Notice
The author of the article or book reviews submitted and approved for publication authorizes the editors to reproduce it and publish it in the journal O que nos faz pensar, with the terms “reproduction” and “publication” being understood in accordance with the definitions of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license. The article or book reviews may be accessed both via the World Wide Web – Internet (WWW – Internet), and in printed form, its being permitted, free of charge, to consult and reproduce the text for the personal use of whoever consults it. This authorization of publication has no time limit, with the editors of the journal O que nos faz pensar being responsible for maintaining the identification of the author of the article.
References
COSTA, Solange Aparecida de Campos. Heidegger e a verdade: uma leitura dos sapatos da camponesa de van Gogh. In: Peri. v. 08. n. 01, pp. 194-213, 2016.
DEBATIN, Gabriel. Ἀλήθεια como desvelamento: Heidegger sobre o conceito de verdade em Platão e consequente crítica. Synesis, v. 10, n. 1, pp. 59-74, 2018.
DUARTE, André. Heidegger e a obra de arte como acontecimento historial-político. Artefilosofia. Dossiê Heidegger: a arte e o espaço. Ouro Preto: UFOP, n. 05, p. 23-34, julho de 2008.
DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Sobre a obra de arte como acontecimento da verdade. O que nos faz pensar. Rio de Janeiro: PUC-RJ, n. 13, p. 67-78, abril de 1999.
HEIDEGGER, Martin. A Origem da Obra de Arte. Tradução de Idalina Azevedo e Manuel António de Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.
HEIDEGGER, Martin. Ensaios e Conferências. Tradução de Emmanuel Carneiro Leão, Gilvan Fogel e Maria Sá Cavalcante Schuback. 8. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2012b.
HEIDEGGER, Martin. Essais et Conférences. Tradução de André Préau. Paris: Gallimard, 1958.
HEIDEGGER, Martin. Gesamtausgabe: Nietzsche II. v. 6.2. Frankfurt am Main: Vitorio Klostermann, 1997.
HEIDEGGER, Martin. Marcas do Caminho. Tradução de Enio Paulo Giachini e Ernildo Stein. Petrópolis: Vozes, 2008.
HEIDEGGER, Martin. Nietzsche. Tradução de Marco Antônio Casanova. v. 2. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.
HEIDEGGER, Martin. Nietzsche: Metafísica e Niilismo. Tradução de Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.
HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia?; Identidade e Diferença. Tradução de Ernildo Stein. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Livraria Duas Cidades, 2006.
HEIDEGGER, Martin. Saggi e Discorsi. Tradução de Gianni Vattimo. Milano: Mursia, 1991.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Tradução de Fausto Castilho. Campinas: Editora da Unicamp; Petrópolis: Vozes, 2012a.
VATTIMO, Gianni; ROVATTI, Pier Aldo. (Org.). Il pensiero debole. 2. ed. Milano: Feltrinelli, 2011.
La fine della modernità. 2. ed. Milano: Garzanti, 1998.
VATTIMO, Gianni; ROVATTI, Pier Aldo. (Org.). Oltre l’interpretazione: il significato dell’ermeneutica per la filosofia. Roma-Bari: Laterza, 2002
WERLE, Marco Aurélio. Heidegger a produção técnica e artística da natureza. In: Trans/form/ação. v. 34, pp. 95-108, 2011.