Freud and the experience of fiction

Main Article Content

Bernardo Barros de Oliveira

Abstract

The trail opened by Freudian psychoanalysis to the question of the psychic activity of the reader/spectator is perhaps less well mapped than that of the artist's activity, the latter marked by a biographical or pathographic bias, leaving some gaps or areas of uncertainty along the way that we will attempt indicate, and then suggest some type of filling of these theoretical gaps.The main references of the article are the essays “Psychopathic characters in the theater” and “The writer and fantasy”. Taking both as a basis, we seek to show how Freud suggests a range of possibilities for reception or participation in literary works, always marked by their unconscious character and by a discussion that presupposes the theme of narcissism, still unheard of at the time of the two texts, essential for understanding the appeal of popular adventure stories. Furthermore, the role model of Hamlet's drama as an Oedipal character will be remembered, highlighting here more the perspective of the spectator in the reception of the action. At this point, T. S. Eliot's interpretation of Shakespeare's play will also be brought up.

Article Details

Section
Other Themes
Author Biography

Bernardo Barros de Oliveira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

He holds a Master's degree in Philosophy from the Institute of Philosophy and Social Sciences at UFRJ (1992) and a PhD in Philosophy from the same institution (1997). His thesis, in the area of Modern Aesthetics, was entitled What it means to be guided by art: a reading of the Critique of the Faculty of Judgment. He is currently a full professor at the Philosophy Department of the Fluminense Federal University. He works in teaching and research in aesthetics, philosophy of art and history of philosophy. He is a member of Anpof's Aesthetics WG and of Cefa (UFF's Center for Studies in Aesthetics and Philosophy of Art).

References

Assoun, P. L. Littérature et psycanalise. Paris: Elipses, 2014.

Eliot, T. S. “Hamlet e seus problemas”. In. Shakespeare, William. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca. Tradução e notas de Lawrence Flores Pereira. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2015.

Freud, S. “O escritor e a fantasia”. In. O delírio e os sonhos na Gradiva, análise da fobia de um garoto de cinco anos e outros textos (1906-1909). Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2015.

Freud, S.“Personagens psicopáticos no teatro”. In. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade, análise fragmentária de uma histeria (“O caso Dora”) e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2016.

Freud, S. “O Moisés de Michelangelo”. In. Totem e tabu, contribuição à histórica do movimento psicanalítico e outros textos (1912-1914). Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2012.

Freud, S. “Formulações sobre os dois princípios do funcionamento mental”. In. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: Edição standard brasileira. Vol. XII (1911-1913). RJ: Imago, 1996.

Freud, S. “O caminho da formação de sintomas”. In. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: Edição standard brasileira. Vol. XVI (1916-1917). RJ: Imago, 1996.

Freud, S. “A dissecção da personalidade psíquica”. I. O mal estar na civilização, Novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos (1930-1936). Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2010.

Freud, S. “Psicologia das massas e análise do Eu”. In. Psicologia das massas e análise do Eu e outros textos (1920-1923). Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2011.

Freud, S. A interpretação dos sonhos (1900). Tradução de Paulo César de Souza. SP: Cia das Letras, 2019.

Freud, S. “Sobre a psicoterapia”. In. Fundamentos da clínica psicanalítica. Tradução de Cláudia Dornbusch. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

Freud, S. Carta a Fleiss nº 71. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud: Edição standard brasileira. Vol. I. RJ: Imago, 1996.

Lacan, J. Seminário, livro 7: a ética da psicanálise. Tradução de Antonio Quinet. RJ: Zahar.

Ricoeur, P. Tempo e narrativa. I. A intriga e a narrativa histórica. Tradução de Cláudia Berliner. SP: WMF Martins Fontes, 2010.