“Bitting the real”: commitment before representation

Main Article Content

Eduardo Pellejero

Abstract

Usually we understand art’s commitment from the point of view of representation, this is, associated with the program of a political party, a revolutionary project, an historic perspective or an ethical position. But many artists talk about a kind of commitment with the real that precedes any poetic or ideological formulation. This paper aims to explore, in a dialogue with some contemporary artists, critics and philosophers, what is at stake in that peculiar relation with the real.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Eduardo Pellejero, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Graduado em Filosofia na Faculdade de Filosofia da Universidade do Salvador (Argentina, 2000) e doutorado em Filosofia Contemporânea pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Portugal, 2006). Desde 2009 é professor de Estética do Departamento de Filosofia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Forma parte do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da mesma Universidade. Atualmente desenvolve uma pesquisa no domínio da filosofia (política) da arte. Durante 2015 realizou um estágio de pós-doutorado na Universidad Complutense de Madrid com uma bolsa da CAPES