The PET/Philosophy in Unioeste: a formation model

Main Article Content

Claudinei Aparecido de Freitas da Silva

Abstract

What I propose in the following is an accurate reflection on the role of Philosophy from three inseparable axes: teaching, research and extension. In order to do so, we will seek to share a singular experience that, since 1992, as promoted in the Course of Philosophy at UNIOESTE – Toledo Campus. This is precisely the case of the PET (Tutorial Education Program), a pioneering experience that, in the last decades, has consolidated, in the country, itself as a exemplar formation model, in addition to its multidisciplinary proposal as a social agent of development.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Claudinei Aparecido de Freitas da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Professor dos cursos de Graduação e de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Filosofia da UNIOESTE – Campus Toledo com Estágio Pós-Doutoral pela Université Paris 1 – Panthéon-Sorbonne (2011/2012). Escreveu “A carnalidade da reflexão: ipseidade e alteridade em Merleau-Ponty” (São Leopoldo, RS, Nova Harmonia, 2009) e “A natureza primordial: Merleau-Ponty e o ‘logos do mundo estético’” (Cascavel, PR, Edunioeste, 2010). Organizou “Encarnação e transcendência: Gabriel Marcel, 40 anos depois” (Cascavel, PR, Edunioeste, 2013), “Merleau-Ponty em Florianópolis” (Porto Alegre, FI, 2015), “Kurt Goldstein: psiquiatria e fenomenologia” (Cascavel, PR, Edunioeste, 2015), Festschrift aos 20 anos do Simpósio de Filosofia Moderna e Contemporânea da UNIOESTE (Cascavel, PR, Edunioeste, 2016), em parceria com Franco Riva, Compêndio Gabriel Marcel (Cascavel, PR: Edunioeste, 2017) e “A fenomenologia no oeste do Paraná: retrato de uma comunidade” (Toledo, PR, Vivens, 2018). Traduziu Fragmentos filosóficos (1909-1914) de Gabriel Marcel (Cascavel, PR, Edunioeste, 2018).