What makes us think… Paulo Freire?

Main Article Content

Walter Omar Kohan

Abstract

The present text seeks to consider Paulo Freire's contributions to think about the teaching of philosophy in Brazil. After a brief reflection on the title of the periodical that receives the dossier, it situates the position in which Paulo Freire was placed in the present Brazilian political context as well as some academic criticism to the Pedagogy of the Oppressed. Then, it offers possible contributions of Paulo Freire to think the teaching of philosophy in three topics: a. The role of the teacher; b) the relationship with life; c) the position of childhood and some final considerations.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Cientista de Nosso Estado (FAPERJ) e Procientista (UERJ). Foi Presidente do Conselho Internacional para a Investigação Filosófica com crianças (ICPIC), vice-coordenador do GT de Filosofia da Educação de ANPED e Coordenador do GT "Filosofar e ensinar a filosofar" da ANPOF. Publicou mais de 50 trabalhos em periódicos especializados em vários países e publicou ou organizou mais de 50 livros. Coordena desde 2007 o Projeto de Extensão em Escola Pública ("Em Caixas a Filosofia em-caixa?, UERJ/FAPERJ) e Projetos de Pesquisa Interinstitucionais junto a Universidades Nacionais e Internacionais. É orientador de monografia, mestrado, doutorado e pós-doutorado nas áreas de ensino de filosofia, infância e filosofia da educação.