Philosophy in fundamental teaching: forming critical citizens?

Main Article Content

Liliane Barreira Sanchez
Jaqueline da Cunha Motta

Abstract

This article presents the main points of the program "Philosophy for Children", created by the North American philosopher Matthew Lipman in the 1960s, which proposes the introduction of the philosophy discipline in elementary education and in children's education, exposing its foundations and methods. It explains some key concepts of the program, such as the ideal of democracy and the "research community", analyzing its relationship with the school system and the instituted society. It criticizes some of its aspects and questions the coherence and pertinence of its philosophical pretension and critical formation, contrasting its ideal anthropological model, based on the valorization of the rational potential of the human, to an anthropological vision less defined and delimited.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Liliane Barreira Sanchez, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Possui graduação em Filosofia - bacharelado e licenciatura plena pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1997) e doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2006). Atualmente é professora associada 1 com dedicação exclusiva à Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, na área de Fundamentos da Educação e membro do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA/UFRRJ). Atuou também como coordenadora da disciplina Fundamentos da Educação 1, no Consórcio CEDERJ/UFRRJ de 2010 a 2017, como coordenadora de área do PIBID no curso de Pedagogia da UFRRJ do Campus Seropédica, de 2010 a 2012 e como coordenadora pedagógica do PIBID na UFRRJ de 2012 a 2014. Tem experiência na área de Educação (ensino, pesquisa e extensão), com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, Filosofia, Formação Humana, Formação Docente, Ensino de Filosofia, Filosofia para Crianças, Ética e Epistemologia.

Jaqueline da Cunha Motta, Centro Sul Brasileiro de Pesquisa Extensão e Pós-Graduação

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, cursando especialização em Neuropsicopedagogia, no Centro Sul Brasileiro de Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação.  Tem experiência na área de Educação,  atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia para crianças, tendo sido bolsista de Iniciação Científica do CNPQ.