The History of philosophy as prerogative for the philosophy teaching in the Brazilian basic education

Main Article Content

Micael Rosa Silva

Abstract

In this paper I intend to expose briefly and without the rigor of a scientific work, but based on the long experience as teacher, a teaching Methodology that thinks the philosophy classes – in the Brazilian basic education – divided into three subsequent and distinct “movements” or stages: conceptualization, contextualization and reflection. Such Methodology is based on the "history of philosophy" as the trigger that allows the development in the students of critical, reflexive and autonomous thinking.

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Micael Rosa Silva, Colégio de Aplicação da Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Possui graduação em FILOSOFIA pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2007). Atualmente é professor efetivo no Colégio de Aplicação da Universidade Estadual de Londrina - UEL. Obteve o título de Mestre em Filosofa pelo programa de pós-graduação em Filosofia Contemporânea da Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ (2013) e título de Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio (2018). Tem experiência na área de Filosofia da Educação, com ênfase em Ensino de Filosofia no ciclo Básico. Desenvolve projetos voltados ao ensino de Filosofia para Crianças. Dedica-se também em pesquisas sobre a filosofia de Nietzsche, principalmente no que diz respeito à importância deste filósofo para a estética e a educação contemporânea, tema no qual concentram-se suas publicações.